Wanneer u een meubel in SketchUp ontwerpt, zijn er een paar verschillende benaderingen die u kunt volgen. Je zou kunnen beginnen met een massamodel dat in wezen een lege doos is die van buiten op het stuk lijkt, maar geen interne structuur heeft, of je zou elk onderdeel volledig gedetailleerd kunnen modelleren. Ik werk meestal tussen die uitersten in. Over het algemeen modelleer ik de meeste onderdelen als componenten, maar ik laat het schrijnwerk weg. Hierdoor kan ik nadenken over hoe het stuk zal worden gebouwd en ervoor zorgen dat het ook echt gebouwd kan worden. Het ontbreken van schrijnwerk maakt de onvermijdelijke wijzigingen ook gemakkelijker te beheren.
In deze video laat ik zien hoe ik de details van het schrijnwerk uitwerk nadat het ontwerp definitief is goedgekeurd door de klant. Dit is een stuk dat ik heb ontworpen voor een klant van een van mijn klanten. De ontwerpopdracht was alleen een dressoir voor wijnglazen. De klant wilde een Arts and Crafts-sfeer, maar ze wil dat het stuk wordt gebouwd in walnoot in plaats van wit eiken. Ik heb de tegels toegevoegd van Motawi Tileworks naar de backsplash om het stuk een beetje lichter te maken.
Mijn oorspronkelijke ontwerp voor dit stuk was slechts 14 inch diep en een beetje smaller. De klant vroeg om een extra diepte van 4 inch en de toevoeging van de middentegel. Deze wijzigingen waren zeer eenvoudig aan te brengen omdat er geen schrijnwerkerij is. als het ontwerp klaar is, is het tijd om het schrijnwerk toe te voegen.
Je zult in de video zien dat ik slechts de ene helft van een joint modelleer en deze gebruik om de andere helft te modelleren. Een heel belangrijk ding dat ervoor zorgt dat dit efficiënt werkt, is dat alle onderdelen componenten zijn, geen groepen, en dat ze allemaal als solide worden beschouwd door SketchUp. In eenvoudige bewoordingen zijn componenten solide als elke rand wordt gedeeld door precies twee vlakken. Dus geen verdwaalde randen, geen gaten in oppervlakken en geen binnenvlakken. Hopelijk vind je iets nuttigs voor je eigen modellering.
Hier zijn links naar enkele extensies die dit proces gemakkelijk maken:
Om de tweede helft van de gewrichten te snijden, Eneroth Solid Tools, die alleen werkt in Sketchup Pro of Bool Tools 2 die zal werken in SketchUp Pro of SketchUp Make. Deze doen wat de native Solid Tools doen in SketchUp Pro, maar ze respecteren de “component-ness” waarbij de native solid tools de gewijzigde component naar een groep converteren en de andere instanties van de component niet wijzigen.
Om de zwaluwstaartverbindingen voor de laden te modelleren, gebruikte ik het gereedschap Zwaluwstaart in de Wudworx gereedschap set.
Hoewel Bool Tools 2 en de Wudworx toolset niet gratis zijn, is de tijd die ze je besparen zeker de prijs waard.
—Dave